Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

"Σχολική Ετοιμότητα: Ποιες δεξιότητες πρέπει να έχουν αναπτυχθεί για την ομαλή ένταξη του παιδιού στην Α΄ Δημοτικού".


Κάθε παιδί ξεκινώντας το σχολείο έχει να αντιμετωπίσει νέα δεδομένα. Επομένως, θα πρέπει να διαθέτει τα στοιχεία και τις προϋποθέσεις εκείνες που το καθιστούν έτοιμο να προσαρμοστεί και να δεχτεί τα νέα γνωστικά αντικείμενα, σε ένα δομημένο πλαίσιο και με καθορισμένο ρυθμό, αλλά και να αντεπεξέλθει τις όποιες δυσκολίες συναντήσει στο νέο περιβάλλον. Θα πρέπει λοιπόν να παρουσιάζει σχολική ετοιμότητα.


Προκειμένου να βοηθήσουμε στην προσαρμογή του παιδιού στην Α΄ Δημοτικού, χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε ποιες είναι οι δεξιότητες που θα πρέπει να έχει κατακτήσει και πώς θα τις ενισχύσουμε έτσι ώστε να μπει στην πρώτη ανάγνωση και γραφή δίχως ιδιαίτερες δυσκολίες. Επομένως, αναφορικά με την ανάπτυξη των γνωστικών και κινητικών δεξιοτήτων, ένα παιδί που τελειώνει το νηπιαγωγείο θα πρέπει να διαθέτει:



1. Οπτική αντίληψη


  • Να αναγνωρίζει και να ονομάζει τα χρώματα και τα σχήματα

  • Να αναγνωρίζει γράμματα ή λέξεις σε διαφορετικές μορφές (π.χ θέση, μέγεθος)



2. Προσανατολισμό στο χώρο


  • Να γνωρίζει τα μέρη του σώματος

  • Να κατανοεί έννοιες όπως: πάνω – κάτω, μέσα – έξω, μπροστά – πίσω

  • Να διακρίνει το δεξιά – αριστερά

    Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο μπορεί να επηρεάσει την γραφή του παιδιού και να το οδηγήσει για παράδειγμα σε αντιστροφές γραμμάτων και αριθμών. Επίσης, είναι πιθανό το παιδί να δυσκολεύεται στο να γράφει εντός των ορίων του τετραδίου και πάνω στις γραμμές ή να δείχνει αστάθεια στο μέγεθος των γραμμάτων.


    3. Χρονική διαδοχή – Αλληλουχία

  • Να ξέρει τις εποχές και τις ημέρες

  • Να διακρίνει το πριν – τώρα – μετά

    Τα παιδιά με δυσκολία στη χρονική διαδοχή εμφανίζουν δυσκολίες στην εκτέλεση των αριθμητικών πράξεων, ενώ συνήθως αδυνατούν να απομνημονεύσουν την προπαίδεια.


4. Γραφοκινητικότητα


  • Κράτημα του μολυβιού

  • Θέση του χαρτιού

    Γραφοκινητικά ώριμο είναι το παιδί που καταφέρνει να ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσιο, να αντιγράφει τα βασικά σχήματα και να αντιγράφει πάνω σε γραμμή. Στην αντίθετη περίπτωση, θα έχει αργότερα δυσκολίες στη γραφή.

    5. Αριθμητική

    Αναφορικά με την αριθμητική της Α΄ Δημοτικού, πριν από την εκτέλεση των πράξεων, σημαντική είναι η ανάπτυξη της αντίληψης ποσοτήτων και μεγεθών.



Όλα καλά, λοιπόν, αν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν κατακτήσει τις παραπάνω δεξιότητες. Στην αντίθετη όμως περίπτωση, τι συμβαίνει; Ένα τεστ θα σας δώσει την απάντηση. Στη χώρα μας, το πρώτο αντίστοιχο τεστ δημιουργήθηκε μόλις πρόσφατα.


Πρόκειται για τη «Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας Α΄ ΤΕΣΤ», η οποία ελέγχει κατά πόσο το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες και την ωριμότητα που χρειάζεται για να παρακολουθήσει με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες το Δημοτικό Σχολείο. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά προσχολικής ηλικίας να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους πριν από την έναρξη του σχολείου και να προληφθούν μελλοντικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Σχολική Αποτυχία με όλες τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που αυτές συνεπάγονται. Μάλιστα, λόγω του ότι διαθέτει υψηλή ευαισθησία και εξειδίκευση, προτάθηκε από την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία να χορηγείται προληπτικά σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά πριν φοιτήσουν στην Α΄ Δημοτικού, όπως άλλωστε γίνεται σε όλες τις οργανωμένες χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ.

Είναι σημαντικό, λοιπόν, για κάθε γονιό να γνωρίζει πως κριτήριο σχολικής ετοιμότητας δεν αποτελεί μόνο η χρονολογική ηλικία του παιδιού και πως αυτή δεν αρκεί για την ομαλή φοίτηση στην Α΄ τάξη.


Ελπίδα Μ. Παναγιωτουνάκου
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
Diploma in Dyslexia
Msc Έλεγχος του Στρες και Προαγωγή της Υγείας
Ιατρική Σχολή Αθηνών
Ειδ. Αιγινήτειο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο

site: http://www.wix.com/Elpidapan/Panagiotounakou


































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου