Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ


Στις μέρες μας, λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στο χώρο της εκπαίδευσης παρατηρούμε ότι πλέον ο θεσμός της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού αποτελεί επιτακτική ανάγκη και όχι πολυτέλεια. Επιπρόσθετα, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η επαγγελματική και η ανθρώπινη ανάπτυξη συνδέονται.

Παλαιότερα για την επιλογή κάποιου επαγγέλματος δεν γινόταν ιδιαίτερος λόγος καθώς ο καθένας επέλεγε ένα επάγγελμα με βάση το τι ήταν διαθέσιμο την περίοδο εκείνη ή το τι επέβαλλαν οι εκάστοτε συνθήκες. Εκτός αυτού, στις πρωτόγονες κοινωνίες η ανάγκη για επαγγελματικό προσανατολισμό ήταν μειωμένη καθώς υπήρχε περιορισμένος αριθμός επαγγελμάτων. Ωστόσο, σήμερα, εξαιτίας των δυσκολιών της σύγχρονης ζωής, οι ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται εύκολα από μόνες τους, ενώ παράλληλα ο αριθμός των εναλλακτικών επαγγελμάτων αυξάνεται συνεχώς. Οι λόγοι αυτοί, σε συνδυασμό με το ότι οι άνθρωποι διαφέρουν μεταξύ τους, οδήγησαν στην εξέταση των ενδιαφερόντων, των κλίσεων και της προσωπικότητας του ατόμου προκειμένου αυτό να ξεκινήσει μια επιτυχημένη επαγγελματική καριέρα, η οποία θα συμβάλλει στην αυτοπραγμάτωση και ολοκλήρωσή του.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι ένα οργανωμένο πρόγραμμα το οποίο πραγματοποιείται από άτομα με ειδική κατάρτιση και που στόχο έχει όχι μόνο να βοηθήσει ένα άτομο που διαθέτει συγκεκριμένα προσόντα και ικανότητες στο να οδηγηθεί σε ορθές αποφάσεις αναφορικά με την παρούσα ή μελλοντική του εργασία, αλλά και να το προετοιμάσει κατάλληλα ώστε να προοδεύσει στο επάγγελμα της εκλογής του.

Η Συμβουλευτική & ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός απευθύνονται σε άτομα που:
  • βρίσκονται στο στάδιο εκπαιδευτικής επιλογής ή επαγγελματικής κατεύθυνσης
  • βρίσκονται στο στάδιο αναζήτησης καινούριων τομέων για την κατάρτισή τους
  • ήδη απασχολούνται και δεν είναι ευχαριστημένα με την εργασία τους
  • δεν απασχολούνται λόγω απώλειας θέσης ή για άλλους λόγους και επιθυμούν την επανένταξή τους στο παραγωγικό δυναμικό της χώρας
  • λόγω ιδιαίτερων δυσκολιών και προβλημάτων ανήκουν σε ομάδες που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό.


Ωστόσο, ειδικά για τους μαθητές, φαινόμενα όπως το περίπλοκο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η δημιουργία νέων σχολών και τμημάτων σε συνδυασμό με την έλλειψη οργανωμένης πληροφόρησης για αυτές, το άγχος για την ορθή ιεράρχηση των πανεπιστημιακών σχολών και η άγνοιά τους για τις πραγματικές συνθήκες στο χώρο εργασίας, καθιστούν αναγκαία την καθοδήγησή τους με στόχο την ορθή επιλογή σταδιοδρομίας. Σύμφωνα με το ισχύον εκπαιδευτικό σύστημα, οι υποψήφιοι στις πανελλήνιες εξετάσεις επιλέγουν έως δυο από τα πέντε προσφερόμενα επιστημονικά πεδία. Όμως, η επιλογή αυτή είναι μάλλον τυχαία, διότι ένα άτομο ηλικίας 17 ετών δεν είναι σε θέση να γνωρίζει όλα τα επαγγέλματα και τις απαιτήσεις αυτών, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το ότι τα ενδιαφέροντα μεταβάλλονται με το πέρασμα των χρόνων.


Συμπερασματικά, ο επαγγελματικός προσανατολισμός προσφέρει στους μελλοντικούς εργαζόμενους όλες τις πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να βρουν το πιο κατάλληλο επάγγελμα, να κατανοήσουν τη σημασία του ελεύθερου χρόνου, να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες ώστε να επιτευχθεί η αυτοπραγμάτωση στην εργασία και στη ζωή.




Ελπίδα Μ. Παναγιωτουνάκου
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
Diploma in Dyslexia
Msc Έλεγχος του Στρες και Προαγωγή της Υγείας
Ιατρική Σχολή Αθηνών
Ειδ. Αιγινήτειο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο

site: http://www.wix.com/Elpidapan/Panagiotounakou

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου