Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΥΣΛΕΞΙΑ;

Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε γονείς και δασκάλους να λένε ότι «αυτό το παιδί δεν παίρνει τα γράμματα» ή «είναι τεμπέλης και ανοργάνωτος» ή «μα πόσο αδιάφορος μπορεί να είναι για τα μαθήματά του;» Ωστόσο, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι κάποια παιδιά δεν συμβαδίζουν στην επίδοση με τους συμμαθητές τους λόγω της ύπαρξης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Οι Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές, είναι οι διαταραχές οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές ελλείψεις στην εκμάθηση των σχολικών δεξιοτήτων με την παράλληλη αποτυχία ανάπτυξης κάποιας ικανότητας στην κατάλληλη ηλικία. Παρόλο που παρουσιάζονται σε πολύ νεαρή ηλικία, συνήθως δεν αναγνωρίζονται μέχρι το παιδί να φτάσει στη σχολική ηλικία. Επομένως, απαραίτητο κριτήριο προσδιορισμού τους είναι το παιδί να έχει ξεκινήσει τη φοίτησή του στην Α΄ Δημοτικού, να έχει φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης και να μην πάσχει από ψυχικές διαταραχές.

Μερικές ενδείξεις που θα πρέπει να σας προβληματίσουν:

• Το παιδί αργεί να κατανοήσει τον μηχανισμό της ανάγνωσης, ενώ ακόμα κι όταν τα καταφέρει η αναγνωστική του ταχύτητα είναι πιο αργή σε σύγκριση με τους συμμαθητές του

• Χάνει τη «γραμμή» που διαβάζει και γι’ αυτό συχνά υπογραμμίζει τις λέξεις με το δάχτυλό του

• Δυσκολεύεται στην κατανόηση του κειμένου

• Δεν τηρεί τα σημεία στίξης

• Δημιουργεί μια δική του λέξη αντικρίζοντας κάποια οικεία συλλαβή (π.χ. παιδί αντί παιδάκια, μαντήλι αντί καντήλι)

• Αντικαθιστά γράμματα στο γραπτό λόγο (π.χ. θ-δ, β-φ, γ-χ)

• Αντιστρέφει τη σειρά των γραμμάτων

• Παραλείπει συλλαβές ή γράμματα

• Δυσκολεύεται στην οριοθέτηση της γραφής

• Παραλείπει τόνους

• Έχει δυσκολία στη σωστή σύνταξη των προτάσεων

• Παρουσιάζει αδυναμία στην τήρηση ακόμα και βασικών κανόνων ορθογραφίας

Ωστόσο, εκτός από δυσκολίες στη γραφή και την ανάγνωση, το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζει μια σειρά δυσκολιών και σε άλλους τομείς. Πιο συγκεκριμένα:

• Δυσκολεύεται στις αλληλουχίες (π.χ. τι έγινε πριν – μετά, εποχές, μέρες, μήνες)

• Δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτω από πίεση ή να δεχτεί πολλές πληροφορίες μαζί

• Παρουσιάζει αδυναμία στη μνήμη

• Συχνά είναι ακατάστατο και αδυνατεί να οργανώσει τόσο τα πράγματά του όσο και τον χρόνο του

• Πολλές φορές χαρακτηρίζεται από διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα

• Εμφανίζει δυσκολία στη συγκέντρωση και πρόωρη κόπωση

Σε κάθε περίπτωση, επειδή οι δυσκολίες στη μάθηση επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο τη σχολική επίδοση του παιδιού, αλλά και τον συναισθηματικό του κόσμο, κρίνεται αναγκαία η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση. Με τη βοήθεια ενός Ψυχολόγου – Ειδικού Παιδαγωγού μπορούν να αξιοποιηθούν δημιουργικά τα δυνατά σημεία του παιδιού έτσι ώστε να συμβαδίσει με τις ανάγκες του σχολείου, προστατεύοντας παράλληλα το αυτοσυναίσθημά του.


Ελπίδα Μ. Παναγιωτουνάκου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
Ειδ. Αιγινήτειο Παν/κο νοσ.
Diploma in Dyslexia
Msc Έλεγχος του Στρες και Προαγωγή της Υγείας
Ιατρική Αθηνών
Τηλ.: 210 81 41 570, Κιν.: 697 40 12 477
Ανοίξεως – Σταμάτας 2, Άνοιξη
Web page: http://www.wix.com/elpidapan/panagiotounakou

Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου 2011

ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ!!!


Μα πόσο γρήγορα πέρασε ένα ακόμα καλοκαίρι; Σαν χθες είναι που κλείσανε τα σχολεία και σε λίγες μέρες ανοίγουν ξανά! Οι αυλές θα γεμίσουν παιδικά γέλια και φωνές, παλιοί φίλοι και συμμαθητές θα ξανασμίξουν και παντού θα ακούγονται ιστορίες για χαρούμενες διακοπές, εξορμήσεις σε εξωτικά μέρη, ανέμελα παιχνίδια στον ήλιο και τη θάλασσα.

Αν λοιπόν ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας που σημαίνει το τέλος της καλοκαιρινής άδειας για τους ενήλικες, για τα παιδιά σημαίνει κάτι εξίσου σημαντικό: Την αρχή μιας νέας σχολικής χρονιάς! Όπως κάθε είδους επαγγελματική δραστηριότητα ξαναβρίσκει τους συνηθισμένους ρυθμούς της, έτσι και τα σχολεία ξεκινούν με το καθιερωμένο τους πρόγραμμα και οι μαθητές καλούνται να αντεπεξέλθουν σε μια σειρά από υποχρεώσεις καθώς και να προσαρμοστούν σε νέες συνθήκες και κανόνες.

Οι διακοπές τέλειωσαν! Βρισκόμαστε τώρα ήδη μπροστά σε ένα νέο σχολικό ξεκίνημα και οφείλουμε να το πάρουμε απόφαση. Μα…

«Δεν θέλω να πάω πίσω…
Δεν θέλω να αρχίσω διάβασμα…
Δεν θέλω να τελειώσουν οι διακοπές μου…»

Είναι απόλυτα λογικό για τους περισσότερους μαθητές η αλλαγή από την ξεκούραση, τη χαλάρωση, τη ζωή δίχως άγχος και χρονικούς περιορισμούς…στο πρωινό ξύπνημα, τις πολλές ώρες μελέτη, την επιστροφή σε ένα ιδιαίτερα φορτωμένο πρόγραμμα, να είναι πάρα πολύ δύσκολη. Θα ήταν, λοιπόν, καλό να προσπαθήσουν να προετοιμάσουν σταδιακά τον εαυτό τους για αυτή την επιστροφή στα θρανία.

Να μερικές απλές, αλλά ταυτόχρονα αποτελεσματικές συμβουλές:

• Σκεφτείτε ότι η μόρφωση σε όλες τις μορφές της, σχολείο, μουσική, ξένες γλώσσες, είναι σημαντικό εφόδιο για τη μελλοντική σας ζωή. Προσπαθήστε να ασχοληθείτε με δραστηριότητες που είναι ταυτόχρονα εκπαιδευτικές αλλά και ευχάριστες

• Μην ξεχνάτε ότι έχετε και εσείς το δικαίωμα επιλογής αναφορικά με την εκπαίδευσή σας και εκμεταλλευτείτε το!

• Θυμηθείτε πως μια νέα σχολική χρονιά, συγκριτικά με τις καλοκαιρινές διακοπές, προσφέρει εξίσου πολλές δυνατότητες για γνωριμίες και φιλίες

• Επιστρέψτε στο σχολείο με θετική διάθεση και όχι σαν να ξεκινάει μια περίοδος καταναγκαστικών έργων

• Φροντίστε να εφοδιάσετε τον εαυτό σας με ενέργεια ώστε να αντεπεξέλθει στο σαφώς πιο πιεσμένο χειμερινό πρόγραμμα. Σε αυτό σίγουρα βοηθάει ένα καλό πρωινό και τουλάχιστον οχτώ ώρες ύπνου!

• Εξασφαλίστε ελεύθερο χρόνο, περιορίζοντας τις ώρες μελέτης στο σπίτι, με το να είστε ιδιαίτερα προσεχτικοί και συγκεντρωμένοι κατά τη διάρκεια της παράδοσης του μαθήματος στο σχολείο

• Δοκιμάστε νέες και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες

• Σκεφτείτε πως ακόμα και το χειμώνα δίνονται αξιόλογες ευκαιρίες για αποδράσεις από την καθημερινότητα

Σε γενικές γραμμές, κυριαρχεί η αντίληψη πως κάτω από το καλοκαιριάτικο φως του ελληνικού ήλιου, όλα μοιάζουν πιο όμορφα και ανώδυνα. Η ζωή κυλάει πιο ήρεμα και οι σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας βελτιώνονται. Ωστόσο, πόσο όλα αυτά ανταποκρίνονται όντως στην πραγματικότητα και δεν κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας; Μήπως μεγαλοποιούμε τα οφέλη των καλοκαιρινών διακοπών μετατρέποντας οι ίδιοι πιο δύσκολη και δυσβάσταχτη την προσαρμογή μας το Σεπτέμβρη; Μήπως τελικά η μαγεία των διακοπών έγκειται απλά και μόνο στο προσωρινό του χαρακτήρα τους….


ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ!


Ελπίδα Μ. Παναγιωτουνάκου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
Ειδ. Αιγινήτειο Παν/κο νοσ.
Diploma in Dyslexia
Msc Έλεγχος του Στρες και Προαγωγή της Υγείας
Ιατρική Αθηνών
Τηλ.: 210 81 41 570, Κιν.: 697 40 12 477
Ανοίξεως – Σταμάτας 2, Άνοιξη